Sabtu, 24 September 2016

Joy to Homebirth

Ini adalah kisah seorang teman baik saya. Kedua anaknya saya dampingi persalinannya. Dan setelah lama kami tidak bersua, kami kembali bertemu. Sekarang, teman saya tadi telah berbadan dua (lagi).
Ini adalah kehamilannya yang ke 5. Alhamdulillah.. Dan dalam minggu ini adalah perkiraaan persalinannya.  Maasya Alloh :-)
Kira-kira kami berjodoh lagi tidak??
02.30 alarm saya berbunyi dan saya mengintip hand phone saya. Wah.. Ada pesan singkat.
"Mba, kontraksi saya sudah rutin sejak tadi malam..."
Segera saya balas pesan tersebut. Tak lama kemudian, saya pun bersiap dan berangkat ke rumah teman saya tersebut.
Sesampainya di rumah teman saya tersebut, saya segera bersiap-siap.
Tik
Tok
Tik
Tok
Alhamdulillah pukul 04.10 teman saya telah melahirkan buah hatinya. Perempuan.. 3300 gr. Alhamdulillah. Semoga menjadi anak yg cantik dan shalihah ya nak. Amiin...

Kemudian, seusai persalinan, saya bertanya kepada teman saya tersebut. Apa nikmatnya home birth?
- hommy
- lebih santai
- nyaman
- private
- tenang
- memorable

Berdayakan dirimu dan edukasi lagi ya...

Tidak ada komentar:

Posting Komentar